PrEP-zorg

Leer hoe PrEP werkt en voor wie het is.

Voor wie is deze e-learning?
Huisartsen, artsen en verpleegkundigen werkzaam binnen de seksuele gezondheid en verpleegkundig consulenten hiv.

Wat leer je?
PrEP is een preventiemiddel: een pil waarmee voorkomen kan worden dat iemand hiv oploopt. Voor wie is PrEP? Hoe werkt het precies en hoe organiseer je de nodige zorg voor je cliënten als zij PrEP gebruiken? Dat leer je in deze e-learning.

Wat ga je doen?
Je gaat teksten lezen en infographics bekijken over PrEP. Je gaat je opgedane kennis toepassen in een casus.

De e-learning bestaat uit 6 studietaken:

  1. Hiv-preventie
  2. Wat is PrEP?
  3. Voor wie is PrEP?
  4. Het PrEP-consult
  5. Het testbeleid en de uitslagen
  6. Organiseren van PrEP-zorg

Hoe lang duurt de e-learning?
Je hebt ongeveer 120 minuten nodig om de hele e-learning te doorlopen.

Hoeveel studiepunten krijg je?
Lees meer over accreditatie.

Enkele praktische punten voordat je begint:

  • In de huisartsenpraktijk en op de hiv-behandelcentra wordt gesproken over 'patiënten', in GGD context over 'cliënten'. Omwille van de leesbaarheid in deze e-learning is gekozen voor het gebruik van 'cliënt'. 
  • Aangezien je voor het volgen van deze e-learning accreditatiepunten en een certificaat krijgt, is het noodzakelijk om alle opdrachten uit te voeren. 
  • Voor artsen, die in aanmerking willen komen voor accreditatie, is de toets aan het einde van de e-learning verplicht.

Lichamelijk onderzoek bij een syfiliswaarschuwing

Leer hoe je oriënterend lichamelijk onderzoek doet bij iemand die gewaarschuwd is voor syfilis. 

Voor wie is deze e-learning bedoeld?
Voor verpleegkundigen en artsen, werkzaam bij de centra voor seksuele gezondheid.

Wat leer je?
-Je frist je kennis over syfilis op en je ziet voorbeelden van huidafwijkingen die voor kunnen komen bij syfilis.
- Je leert waarom het belangrijk is om (oriënterend) lichamelijk onderzoek te doen die iemand die gewaarschuwd is voor syfilis. En waarom het zo belangrijk is dat (ook) de verpleegkundige dit lichamelijk onderzoek uitvoert. Ook leer je hoe je oriënterend lichamelijk onderzoek doet.
- Je ziet een voorbeeld van een arts en een verpleegkundige die samen het doen van oriënterend lichamelijk onderzoek door de verpleegkundige hebben opgezet. Zij vertellen over de samenwerking en de zaken die je moet regelen om deze manier van werken te implementeren.

Wat ga je doen?
- Je gaat je kennis over syfilis opfrissen door een quiz maken
- Je gaat korte teksten lezen
- Je gaat twee video’s bekijken
- Je gaat een animatie bekijken

Hoelang duurt deze e-learning?
Je hebt ongeveer 60 minuten nodig om deze e-learning te volgen.

Hoeveel punten krijg je voor deze e-learning? 
Je krijgt 1 punt (ABSG, V&V en VSR) 

Het preventiemenu

Preventiemenu toepassen in de praktijk.

Voor wie is deze e-learning?
Verpleegkundigen, artsen en doktersassistenten

Wat leer je?
De afgelopen jaren hebben we grote sprongen gemaakt. In de preventie zijn er meer mogelijkheden beschikbaar om een soa en hiv te voorkomen. Maar hoe denk jij zelf over deze verschillende opties? Hoe dragen we deze verandering uit in onze preventieboodschap? Wat is nu de beste optie in welke situatie, en hoe ondersteun je je cliënt bij deze keuze? Aan het eind van deze e-learning ben jij klaar om het preventiemenu in je eigen praktijk te bespreken met je cliënten.

Wat ga je doen?
Je begint met een reflectie op preventie. Daarna ga je aan de hand van vier basisprincipes aan de slag met vaardigheden om het preventiemenu met je cliënten te bespreken. Je krijgt hierbij input van verschillende deskundigen.

De e-learning bestaat uit 4 studietaken

  1. Hoe denk jij over soa’s voorkomen?
  2. Hoe kun je een soa voorkomen? Het preventiemenu
  3. Hoe kies je de beste manier om soa’s te voorkomen
  4. Wat is de juiste preventiemix voor jouw cliënt?

Hoe lang duurt de e-learning?
Je hebt ongeveer 120 minuten nodig om de hele e-learning te doorlopen.

Hoeveel studiepunten krijg je?
Lees meer over de accreditatie.

Acute hiv

Een acute hiv-infectie leren opsporen. 

Voor wie is deze e-learning?
Sociaal-verpleegkundigen en doktersassistenten werkzaam bij een huisartsenpraktijk.

Wat leer je?
Herken jij de symptomen van een acute hiv-infectie? Weet jij welke vragen je aan een cliënt moet stellen om een risico-inschatting te kunnen maken? Weet jij hoe een acute hiv-infectie gediagnosticeerd kan worden? En weet je hoe dit praktisch geregeld wordt binnen je GGD/praktijk?
In deze e-learning leer je waarom het belangrijk is om een acute hiv-infectie snel op te sporen en snel te behandelen, hoe je verschillende praktijkvoorbeelden kunt gebruiken om een risico-inschatting te maken en hoe een acute hiv-infectie getest kan worden. Deze e-learning is vooral bedoeld voor sociaal verpleegkundigen van de verschillende GGD’en en doktersassistenten werkzaam bij een huisartsenpraktijk.

Wat ga je doen?
Je gaat filmpjes bekijken en teksten en ervaringsverhalen lezen. Ook ga je je opgedane kennis toepassen in verschillende opdrachten.

De e-learning bestaat uit 6 studietaken:

  1. Acute hiv-infectie
  2. Snel testen en behandelen
  3. Risico uitvragen
  4. Testen
  5. Vervolg
  6. Praktijkvoorbeelden

Wat kan je aan het einde van deze workshop?

  • Je herkent de symptomen van een acute hiv-infectie.
  • Je bent je bewust van het belang van het testen op acute hiv.
  • Je weet welke hiv test wanneer in te zetten en welke test ingezet wordt bij een acuut hiv-infectie traject.
  • Je weet dat een proactieve houding bij het initiëren van een acute hiv-test noodzakelijk is.
  • Je bent in staat om een risico-inschatting te maken.
  • Je kent verschillende praktijkvoorbeelden en het praktische nut van deze tools, maar snapt tegelijkertijd dat je eigen inschatting van de situatie altijd doorslaggevend zal zijn bij het besluit wel/of niet over te gaan op het testen van een acute hiv-infectie.
  • Je bent bekend met het testprotocol van de GGD, het regionale verwijstraject en de praktische regelingen binnen het acuut hiv-infectie traject.
  • Je bent in staat om een post-test counseling uit te voeren bij een positieve of negatieve testuitslag.

Hoe lang duurt de e-learning?
Je hebt ongeveer 120 minuten nodig om de hele e-learning te doorlopen.

Hoeveel studiepunten krijg je?
Lees meer over accreditatie.

Niet meetbaar = niet overdraagbaar

De betekenis voor je cliënt en je werk.

Voor wie is deze e-learning?
Verpleegkundig consulenten hiv, sociaal-verpleegkundigen, artsen.

Wat leer je?
Mensen met hiv die succesvol worden behandeld en als gevolg daarvan een ondetecteerbare viral load hebben, kunnen het hiv-virus niet overdragen. Maar wat betekent dat precies? Wat is het gevolg hiervan voor jouw werk als verpleegkundig consulent hiv, verpleegkundige, sociaal-verpleegkundige of arts? Welke vragen van patiënten kun je verwachten en hoe help jij je patiënt keuzes te maken. Dat leer je in deze e-learning.

Wat ga je doen?
Je gaat filmpjes bekijken en teksten lezen over n=n. Je gaat je opgedane kennis toetsen in een quiz.

De workshop bestaat uit 5 studietaken:

  1. Wat is n=n? 
  2. De impact van n=n
  3. Vragen over n=n
  4. n=n in de praktijk 
  5. n=n in de toekomst 

Hoe lang duurt de e-learning?
Je hebt ongeveer 120 minuten nodig om de hele e-learning te doorlopen.

Hoeveel studiepunten krijg je?
Lees meer over accreditatie.

    

Basismodule soa

Hoe herken, test en behandel je een soa.

Herken jij bij je cliënt klachten die op een soa kunnen wijzen? En weet jij welke vragen je aan een cliënt moet stellen, om een risico inschatting te kunnen maken? In deze e-learning leer je wat de belangrijkste klachten van een soa zijn, hoe verschillende soa getest en behandeld worden en welke vragen je aan een cliënt kunt stellen om erachter te komen of je cliënt een soa zou kunnen hebben. Deze e-learning is bedoeld voor iedere professional die in de werkpraktijk weleens te maken krijgt met cliënten met soa en meer wil weten over het testen, behandelen en voorkomen van soa. 

Voor wie is deze e-learning?
Voor iedereen die (zijdelings) betrokken is bij de soa-en hiv-bestrijding, met name voor doktersassistenten en verpleegkundigen.

Wat leer je?
In deze e-learning leer je wat de belangrijkste symptomen van een soa zijn en hoe verschillende soa’s getest en behandeld worden. En welke vragen je aan een cliënt kunt stellen om erachter te komen of je cliënt een soa zou kunnen hebben.

Wat kan je aan het einde van de workshop?

  • Je kunt benoemen wat de belangrijkste soa zijn en hoe deze veroorzaakt worden
  • Je weet welke klachten bij een soa horen en hoe mensen risico op soa lopen
  • Je kunt soa testen en behandelen volgens de geldende richtlijnen
  • Je bent op de hoogte van de verschillende methoden die het risico op soa verminderen

Wat ga je doen?
Je gaat filmpjes en infographics over soa bekijken. Je gaat je opgedane kennis toetsen in quizzen en toepassen in een aantal casussen.

De e-learning bestaat uit 5 studietaken

  1. Signaleren van soa
  2. Uitvragen van risico
  3. Testen
  4. Behandelen
  5. Voorkomen van soa’s

Hoe lang duurt de e-learning?
Je hebt ongeveer 120 minuten nodig om de hele e-learning te doorlopen.

Hoeveel studiepunten krijg je?
Lees meer over accreditatie.

Enkele praktische puntjes voordat je begint

In de huisartsenpraktijk en op de hiv-behandelcentra wordt gesproken over 'patiënt', in GGD context over 'cliënt'. Voor deze workshop is omwille van de leesbaarheid gekozen voor het gebruik van het woord 'cliënt'. Aangezien je voor het volgen van deze workshop accreditatiepunten en een certificaat krijgt, is het noodzakelijk om alle opdrachten uit te voeren. Heb je een bepaalde studietaak nog niet gedaan, dan wordt de toegang tot de volgende studietaak beperkt totdat de opdracht is uitgevoerd. Voor artsen, die in aanmerking willen komen voor accreditatie, is de toets aan het einde van de workshop verplicht.

AIMS

Je cliënt ondersteunen in therapietrouw.

Voor wie is deze e-learning?
Hiv-consulenten die aan de slag gaan met de AIMS-methodiek.

Wat leer je?
Je leert wat AIMS inhoudt en welke mechanismen van gedragsverandering er aan ten grondslag liggen. Je leert de technieken, en voordelen van toepassing, van gedragstechnieken om leefstijl te bevorderen. Je krijgt inzicht in jouw rol hierin als hiv-consulent.

Wat ga je doen?
Je gaat teksten lezen en vragen beantwoorden. Je gaat je opgedane kennis toetsen in een casus.

De e-learning bestaat uit de volgende studietaken:

  1. Kennismaking met AIMS
  2. Gedragsveranderingsmechanismen in AIMS
  3. Aan de slag met AIMS
  4. AIMS Gespreksstap 1: Therapietrouw, hoe belangrijk is dat?
  5. AIMS Gespreksstap 2: Een persoonlijk doel, een haalbaar doel
  6. AIMS Gespreksstap 3: Hoe neem ik mijn medicijnen nu in?
  7. AIMS Gespreksstap 4: Hoe voorkom ik dat ik medicijnen mis?
  8. AIMS Gespreksstap 5: Wat is een haalbaar doel voor mij?
  9. AIMS Stap 6: Thuis aan de slag
  10. Het vervolgconsult
  11. De startende patiënt

Hoe lang duurt de e-learning?
Je hebt ongeveer 120 minuten nodig om de hele e-learning te doorlopen.

Hoeveel studiepunten krijg je?
Lees meer over accreditatie.

E-health

Kansen e-health stapsgewijs toepassen.   

Voor wie is deze e-learning?

Doktersassistenten, verpleegkundigen, verpleegkundig consulenten hiv, beleidsmakers, gezondheidsbevorderaars.

Wat leer je? 

De coronapandemie heeft ervoor gezorgd dat e-health versneld werd geïmplementeerd in de praktijk. Hoe zorg je er als soa-professional voor dat we e-health gedegen en duurzaam implementeren in onze praktijk?

In deze e-learning duiken we in de wereld van e-health, welke kansen het biedt en kijken we, vanuit een stapsgewijze toepassing, naar e-health op maat. Bij wie, met welke vraag of behoefte, past welk aanbod? Vervolgens gaan wij aan de slag met hoe je e-health en online zorg zo goed mogelijk toepast in je eigen praktijk.

Wat ga je doen?
Je leest meer over de mogelijkheden van e-health, bekijkt filmpjes, maakt een stappenplan voor jouw praktijk, formuleert persoonlijke doelen en wisselt ervaringen uit met andere deelnemers.

De workshop bestaat uit vier studietaken:

  1. Waar maakt e-health verschil?
  2. Wanneer zet je welke e-health-toepassing in?
  3. Wat heb jij nodig om online goede zorg te verlenen?
  4. Hoe pak je een online consult aan?

Hoelang duurt de e-learning?
Deze e-learning duurt drie uur.

Hoeveel studiepunten krijg je?
Lees meer over accreditatie.