Hiv en andere soa's
E-learnings over basiskennis soa, testen op soa en bijvoorbeeld PrEP-zorg.
Stakeholderbijeenkomst Chlamydia paradigmashift
Verslag van de stakeholderbijeenkomst Chlamydia paradigma shift
Niet meer testen op chlamydia in afwezigheid van klachten is een ware paradigmashift voor de soa-bestrijding. Eén met potentieel aanzienlijke gevolgen voor counseling, patiënt-contact en de diagnostiek-praktijk. Daarom organiseerde de NVDV samen met de experts van de MDR soa-commissie en Soa Aids Nederland op woensdag 18 september 2024 een bijeenkomst voor bestuursleden en betrokken professionals om samen gedachten uit te wisselen over deze nieuwe inzichten. In deze e-learning vind je de video-opnames en de PowerPoint presentaties van de volgende sprekers:
-
Wetenschappelijke onderbouwing door Henry de Vries, dermatoloog
-
Microbiologische aspecten door Mireille van Westreenen, arts-microbioloog
-
0e lijn: Centra Seksuele Gezondheid door Mark van de Elshout, medisch coördinator CSG
-
Surveillance door Birgit van Benthem, epidemioloog RIVM
-
1e lijn: Huisartsenpraktijk door Anne Vervoort, huisarts
-
Communicatie door Hanna Bos, strategisch adviseur Soa Aids Nederland
Op de Soa Aids Nederland Academie vind je ook nog een e-learning over de recente veranderingen. Deze e-learning is gratis en geaccrediteerd.
Basiskennis soa's (nieuw!)
Weet jij waarom, wanneer en hoe je een soa vaststelt? Leer het hier.
Voor jou als professional is het belangrijk om te weten waarom, wanneer en hoe je een soa vaststelt, welke behandeling nodig kan zijn en hoe je een goed gesprek voert over soa’s en seks. Een consult seksuele gezondheid bestaat uit een anamnese en probleemverheldering, testen en zo nodig behandelen en counseling.
In deze e-learning:
- leggen we een aantal basisprincipes uit:
- bekijk je de richtlijnen die gelden voor soa-zorg in jouw werkveld;
- volg je de stappen van een consult seksuele gezondheid;
- leer je meer over signaleren en de anamnese afnemen;
- verdiep je je in het testen van soa's en leer je meer over het behandelen van soa’s;
- lees je over het belang van jouw rol bij het informeren van sekspartners.
- en je leert meer over counseling en voorkomen van soa’s.
Deze e-learning volgt de verschillende richtlijnen voor soa’s. Je zult zien, dat naarmate je meer ervaring en routine opbouwt in de praktijk, de kennis steeds meer in je hoofd zit. Kom later gerust nog eens terug naar deze e-learning als je iets wilt opzoeken of nakijken.
Chlamydia paradigma shift (nieuw!)
Het behandelen van chlamydia verandert.
We testen en behandelen alleen nog op chlamydia als iemand klachten heeft of wanneer iemand geïnformeerd is over chlamydia door een huidige sekspartner die chlamydia met klachten heeft.
Dit vraagt van professionals in de soa-zorg een aanpassing in hoe zij over risico’s communiceren en counselen. En hoe zij testen en behandelen.
In deze e-learning bespreken we:
- de wetenschappelijk inzichten die ten grondslag liggen aan deze verandering;
- wat de veranderingen zijn in het chlamydia test- en behandelbeleid;
- hoe je dit kunt communiceren met jouw cliënten;
- we sluiten af met een aantal hulpmiddelen die je kunt gebruiken om je eigen collega’s en betrokken stakeholders te informeren over de veranderingen.
Publieke gezondheid (hoger) op de agenda!
‘Ik dacht: ik wil ook meer de boer op’
“Deze e-learning was een eye opener. Ik besefte dat je ook buiten de spreekkamer veel kunt betekenen. Door samen te werken met partijen buiten je eigen werkveld. Of meer aan outreach te doen, bijvoorbeeld door voorlichting te geven aan mensen met beperkte gezondheidsvaardigheden. In een video uit de e-learing deelde een ‘collega’ die op locatie voorlichting gaf een verhaal dat bleef hangen. Een bezoeker zei: “Wat u me in een half uur vertelt, vaagt alle kennis die ik had weg.” Ik dacht meteen: ik wil ook meer de boer op!“
Lonneke Mulder, voormalig sociaal verpleegkundige GGD Drenthe/Verpleegkundige Opname en Detox, over de e-learning Publieke gezondheid (hoger) op de agenda
Leer wat publieke gezondheid precies is. En waarom seksuele gezondheid daarbij hoort. Leer ook wat jouw rol in de publieke gezondheid is.
Publieke gezondheid gaat niet over het individu. Het gaat over ons allemaal. Hoe pas je dit toe in je werk? En maak je tijd en ruimte om verder te kijken dan de persoon die tegenover je zit in de spreekkamer? In deze e-learning leer je wat publieke gezondheid is, waarom het een belangrijk onderdeel van je werk is en hoe je het onderwerp hoger op de agenda krijgt van jou en je collega’s.
Voor wie is deze e-learning?
Deze e-learning is voor alle medewerkers van het Centrum voor Seksuele Gezondheid. Bijvoorbeeld:
- Doktersassistenten
- Verpleegkundigen
- Beleidsmakers
- Artsen
Wat leer je?
- Je leert wat publieke gezondheid betekent en waarom het belangrijk is in seksuele gezondheidszorg
- Je leert over de kerntaken van de publieke gezondheid en hoe die terugkomen in je werk
- Ook leer je over het wettelijk kader van de publieke gezondheid en over de taken van de GGD
- Je leert over de rol van het CSG en jouw rol in de publieke gezondheid
- Je krijgt tips om publieke gezondheid hoger op de agenda te zetten
Wat ga je doen?
- Via oefeningen test en verdiep je je kennis over kerntaken, hoofdrolspelers en geldstromen
- Je verdiept je in de Wet publieke gezondheid (Wpg) en onderzoekt de taken van de GGD hierin
- Je ziet praktijkvoorbeelden van de sterke band tussen publieke gezondheid en seksuele gezondheid en hoe je werkt aan de kerntaken binnen het Centrum Seksuele Gezondheid
- Je test je kennis over kerntaken, hoofdrolspelers, de Wpg en de ASG-regeling in een quiz
- Je ziet verhalen van collega's over hoe je publieke gezondheidstaken uit kunt voeren en wat voor extra stappen je soms moet zetten.
Hoelang duurt deze e-learning?
Het duurt ongeveer 90 minuten om de e-learning te doen.
Hoeveel punten krijg je voor deze e-learning?
- Kwaliteitsregister V&V en Register Zorgprofessionals: 2 punten
- Verpleegkundig Specialisten Register: 2 punten
- KABIZ: 2 punten
PrEP-zorg
‘Achter elke vraag schuilt een verhaal’
“Wat ik vooral interessant vond in de e-learning PrEP is de realisatie dat achter elke vraag een verhaal schuilt. En dat je de vraag altijd serieus moet nemen. En niet alleen vasthoudt aan richtlijnen en indicaties. Je kunt vanuit je eigen kennis wel denken dat iemand PrEP niet nodig heeft, maar als de angst groot is en je die niet weg kan nemen, moet je daar wel wat mee. Soms draagt PrEP dan toch bij aan iemands gezondheid, bijvoorbeeld mentaal. Of kun je je cliënt doorverwijzen naar een andere vorm van zorg of hulp.“
Inge van Zundert, sociaal verpleegkundige Seksuele Gezondheid, over de e-learning PrEP-zorg
Met PrEP naar 0 nieuwe hiv-infecties.
PrEP zijn medicijnen die zorgen dat je geen hiv krijgt. Je kunt PrEP krijgen bij de GGD, maar ook de huisarts kan PrEP voorschrijven. Voor wie is dit medicijn geschikt? Hoe praat je erover met je cliënt? En hoe zorg je dat je cliënt de juiste zorg krijgt wanneer die PrEP slikt? Je leert het in 2 uur in deze e-learning.
Voor wie is deze e-learning?
Deze e-learning is voor iedereen die werkt in de Seksuele Gezondheid. Bijvoorbeeld:
- Bij de GGD
- In een huisartsenpraktijk
- In een hiv-behandelcentrum
Wat leer je?
Je leert:
- Hoe je hiv voorkomt
- Voor wie PrEP is
- Hoe PrEP werkt
- Hoe een PrEP-consult gaat
- Hoe je test op hiv en hoe je de uitslag vertelt
- Hoe je de zorg organiseert voor je cliënt als die PrEP gebruikt
Wat ga je doen?
- Je staat stil bij het belang van PrEP voor hiv-preventie en seksuele gezondheid
- Je verdiept je in de PrEP-richtlijn, voor wie PrEP een goede optie is en oefent met de indicatiestelling
- Je leest ervaringsverhalen van PrEP-gebruikers en staat stil bij je eigen mening over PrEP
- Je krijgt tips over counseling, leert over effectieve innameschema's en het belang van therapietrouw
Hoe lang duurt de e-learning?
Je hebt ongeveer 120 minuten nodig om de hele e-learning te doorlopen.
Hoeveel studiepunten krijg je?
- Accreditatiebureau Sociale Geneeskunde: 2 punten
- Accreditatiebureau Cluster 1 (ABC1): 2 punten
- Kwaliteitsregister V&V en Register Zorgprofessionals: 2 punten
- Verpleegkundig Specialisten Register: 2 punten
- KABIZ: 2 punten
Enkele praktische punten voordat je begint:
- In de huisartsenpraktijk en op de hiv-behandelcentra wordt gesproken over 'patiënten', in GGD context over 'cliënten'. Omwille van de leesbaarheid in deze e-learning is gekozen voor het gebruik van 'cliënt'.
- Aangezien je voor het volgen van deze e-learning accreditatiepunten en een certificaat krijgt, is het noodzakelijk om alle opdrachten uit te voeren.
- Voor artsen, die in aanmerking willen komen voor accreditatie, is de toets aan het einde van de e-learning verplicht.
Partners informeren bij soa
‘Ik vraag: hoe zou je het zelf vinden?’
"Ik ben niet zo van de lijstjes, maar ik heb wel geleerd dat samen in kaart te brengen met wie iemand seks heeft gehad werkt. Zo kom je sneller bij sekspartners uit die iemand zelf niet meer scherp had. De e-learning leerde me ook doorvragen als de persoon tegenover je de kennis niet meteen paraat heeft. Of lastig vindt om te delen. Vooral de spiegelmethode gebruik ik graag. Dus vragen: “Hoe zou je het zelf vinden als iemand met wie je seks had een soa heeft en het niet vertelt?” Vaak helpt dit iemand over de streep."
Hans-Erik Nobel, verpleegkundig consulent hiv, over de e-learning Partners informeren bij soa
Hoe ga je effectief een gesprek aan.
Heeft je cliënt een soa? Dan is het belangrijk sekspartners hierover te informeren. Die kunnen zich dan ook testen en zo nodig laten behandelen. Hoe kun je je cliënt hier het beste in ondersteunen na een soa-diagnose? In deze e-learning leer je in 1,5 uur alle ins en outs.
Voor wie is deze e-learning bedoeld?
Deze e-learning is voor iedereen die werkt in de seksuele gezondheidszorg. Bijvoorbeeld:
- Bij de GGD
- In een huisartsenpraktijk
- In een hiv-behandelcentrum
Wat leer je?
- Je leert hoe je cliënten het best ondersteunt bij het informeren van de juiste contacten
- Je leert hoe je prioriteiten stelt aan de hand van transmissierisico’s, soa en partnertype
- Je leert hoe je een gesprek over partners informeren planmatig en effectief uitvoert
- Je gaat dieper in op het partners informeren door de professional zelf
Wat ga je doen?
- Je maakt kennis met verschillende manieren van partners informeren en staat stil bij je huidige praktijk
- Je werkt met de 3 stappen die je toe kunt passen in je consult en de hulpmiddelen die je daarbij kunt gebruiken. Je verdiept je in casussen. In korte video’s zie je hoe het informeren van partners in de praktijk werkt
- Met collega's wissel je ervaringen uit over uitzonderlijke situaties
Het draaiboek Soa- en hiv-partnermanagement en onderzoek naar effecten van diversiteit in seksuele contacten ondersteunen je in de praktijk.
Hoelang duurt deze e-learning?
90 minuten
Hoeveel punten krijg je voor deze e-learning?
- Kwaliteitsregister V&V en Register Zorgprofessionals: 2 punten
- Verpleegkundig Specialisten Register: 2 punten
- KABIZ: 2 punten
Lichamelijk onderzoek bij een syfiliswaarschuwing
Leer hoe je oriënterend lichamelijk onderzoek doet bij iemand die gewaarschuwd is voor syfilis.
Voor wie is deze e-learning bedoeld?
Voor verpleegkundigen en artsen, werkzaam bij de centra voor seksuele gezondheid.
Wat leer je?
- Je frist je kennis over syfilis op en je ziet voorbeelden van huidafwijkingen die voor kunnen komen bij syfilis.
- Je leert waarom het belangrijk is om (oriënterend) lichamelijk onderzoek te doen die iemand die gewaarschuwd is voor syfilis. En waarom het zo belangrijk is dat (ook) de verpleegkundige dit lichamelijk onderzoek uitvoert. Ook leer je hoe je oriënterend lichamelijk onderzoek doet.
- Je ziet een voorbeeld van een arts en een verpleegkundige die samen het doen van oriënterend lichamelijk onderzoek door de verpleegkundige hebben opgezet. Zij vertellen over de samenwerking en de zaken die je moet regelen om deze manier van werken te implementeren.
Wat ga je doen?
- Je gaat je kennis over syfilis opfrissen door een quiz maken
- Je gaat korte teksten lezen
- Je gaat twee video’s bekijken
- Je gaat een animatie bekijken
Hoelang duurt deze e-learning?
Je hebt ongeveer 60 minuten nodig om deze e-learning te volgen.
Hoeveel punten krijg je voor deze e-learning?
Je krijgt 1 punt (ABSG, V&V en VSR)
Het preventiemenu
In de preventie zijn er meer mogelijkheden beschikbaar om een soa en hiv te voorkomen. Maar hoe denk jij zelf over deze verschillende opties? Hoe dragen we deze verandering uit in onze preventieboodschap? Wat is nu de beste optie in welke situatie, en hoe ondersteun je je cliënt bij deze keuze?
Voor wie is deze e-learning?
Verpleegkundigen, artsen en doktersassistenten
Wat leer je?
De afgelopen jaren hebben we grote sprongen gemaakt. In de preventie zijn er meer mogelijkheden beschikbaar om een soa en hiv te voorkomen. Maar hoe denk jij zelf over deze verschillende opties? Hoe dragen we deze verandering uit in onze preventieboodschap? Wat is nu de beste optie in welke situatie, en hoe ondersteun je je cliënt bij deze keuze? Aan het eind van deze e-learning ben jij klaar om het preventiemenu in je eigen praktijk te bespreken met je cliënten.
Wat ga je doen?
Je begint met een reflectie op preventie. Daarna ga je aan de hand van vier basisprincipes aan de slag met vaardigheden om het preventiemenu met je cliënten te bespreken. Je krijgt hierbij input van verschillende deskundigen.
De e-learning bestaat uit 4 studietaken
- Hoe denk jij over soa’s voorkomen?
- Hoe kun je een soa voorkomen? Het preventiemenu
- Hoe kies je de beste manier om soa’s te voorkomen
- Wat is de juiste preventiemix voor jouw cliënt?
Hoe lang duurt de e-learning?
Je hebt ongeveer 120 minuten nodig om de hele e-learning te doorlopen.
Hoeveel studiepunten krijg je?
Lees meer over de accreditatie.
Acute hiv
In deze e-learning leer je waarom het belangrijk is om een acute hiv-infectie snel op te sporen en snel te behandelen. Je leert ook hoe een acute hiv-infectie getest kan worden
Voor wie is deze e-learning?
Sociaal-verpleegkundigen en doktersassistenten werkzaam bij een huisartsenpraktijk.
Wat leer je?
Herken jij de symptomen van een acute hiv-infectie? Weet jij welke vragen je aan een cliënt moet stellen om een risico-inschatting te kunnen maken? Weet jij hoe een acute hiv-infectie gediagnosticeerd kan worden? En weet je hoe dit praktisch geregeld wordt binnen je GGD/praktijk?
In deze e-learning leer je waarom het belangrijk is om een acute hiv-infectie snel op te sporen en snel te behandelen, hoe je verschillende praktijkvoorbeelden kunt gebruiken om een risico-inschatting te maken en hoe een acute hiv-infectie getest kan worden. Deze e-learning is vooral bedoeld voor sociaal verpleegkundigen van de verschillende GGD’en en doktersassistenten werkzaam bij een huisartsenpraktijk.
Wat ga je doen?
Je gaat filmpjes bekijken en teksten en ervaringsverhalen lezen. Ook ga je je opgedane kennis toepassen in verschillende opdrachten.
De e-learning bestaat uit 6 studietaken:
- Acute hiv-infectie
- Snel testen en behandelen
- Risico uitvragen
- Testen
- Vervolg
- Praktijkvoorbeelden
Wat kan je aan het einde van deze workshop?
- Je herkent de symptomen van een acute hiv-infectie.
- Je bent je bewust van het belang van het testen op acute hiv.
- Je weet welke hiv test wanneer in te zetten en welke test ingezet wordt bij een acuut hiv-infectie traject.
- Je weet dat een proactieve houding bij het initiëren van een acute hiv-test noodzakelijk is.
- Je bent in staat om een risico-inschatting te maken.
- Je kent verschillende praktijkvoorbeelden en het praktische nut van deze tools, maar snapt tegelijkertijd dat je eigen inschatting van de situatie altijd doorslaggevend zal zijn bij het besluit wel/of niet over te gaan op het testen van een acute hiv-infectie.
- Je bent bekend met het testprotocol van de GGD, het regionale verwijstraject en de praktische regelingen binnen het acuut hiv-infectie traject.
- Je bent in staat om een post-test counseling uit te voeren bij een positieve of negatieve testuitslag.
Hoe lang duurt de e-learning?
Je hebt ongeveer 120 minuten nodig om de hele e-learning te doorlopen.
Hoeveel studiepunten krijg je?
Lees meer over accreditatie.
Mensen met hiv in de ziekenhuiszorg, wat moet je weten?
Je leert in deze e-learning over hiv in Nederland. Je leert ook wat belangrijk is om goede zorg aan mensen met hiv te verlenen.
Voor wie is deze e-learning?
Voor zorgpersoneel in een algemeen ziekenhuis.
Wat leer je?
We starten met aandacht voor de stand van zaken over hiv in Nederland. Je gaat je verdiepen in de overdracht en behandeling van hiv. Je leert en hoort meer over het belang van de viral load bij iemand met hiv. Ook gaan we in op de impact van n=n (niet meetbaar is niet overdraagbaar) en wat dat betekent voor je werk. En we staan stil bij hoe je houding en benadering van een patiënt bijdraagt aan goede zorgverlening voor mensen met hiv.
Wat ga je doen?
De informatie over de onderwerpen in de studietaken wordt op diverse manieren gepresenteerd. Informatieve teksten, animaties, en interviews nemen je mee in het onderwerp. Ook kun je je kennis testen met een quiz.
De e-learning bestaat uit 6 studietaken:
- De stand van zaken rondom hiv in Nederland
- Feiten op een rij: de overdracht, werking en behandeling van hiv
- De betekenis van n=n in de praktijk
- Wat zijn de ervaringen met hiv op de afdeling
- Woorden die raken - het effect van taalgebruik op iemand met hiv
- Meer achtergrondinformatie
Hoe lang duurt de e-learning?
Je hebt ongeveer 120 minuten nodig om de hele e-learning te doorlopen.
Hoeveel studiepunten krijg je?
Lees meer over accreditatie.
Niet meetbaar = niet overdraagbaar
Hiv kan niet worden overdragen door mensen die succesvol behandeld worden. Dat noemen we n=n. Wat betekent dit voor jouw cliënt en voor jouw werk?
Voor wie is deze e-learning?
Verpleegkundig consulenten hiv, sociaal-verpleegkundigen, artsen.
Wat leer je?
Mensen met hiv die succesvol worden behandeld en als gevolg daarvan een ondetecteerbare viral load hebben, kunnen het hiv-virus niet overdragen. Maar wat betekent dat precies? Wat is het gevolg hiervan voor jouw werk als verpleegkundig consulent hiv, verpleegkundige, sociaal-verpleegkundige of arts? Welke vragen van patiënten kun je verwachten en hoe help jij je patiënt keuzes te maken. Dat leer je in deze e-learning.
Wat ga je doen?
Je gaat filmpjes bekijken en teksten lezen over n=n. Je gaat je opgedane kennis toetsen in een quiz.
De workshop bestaat uit 5 studietaken:
- Wat is n=n?
- De impact van n=n
- Vragen over n=n
- n=n in de praktijk
- n=n in de toekomst
Hoe lang duurt de e-learning?
Je hebt ongeveer 120 minuten nodig om de hele e-learning te doorlopen.
Hoeveel studiepunten krijg je?
Lees meer over accreditatie.